هیأتها باید آتش به اختیار عمل کنند | ذاکران ایران ولاییاند
به گزارش خبرگزاری رسا، آیینهای عزاداری اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همهساله در سراسر ایران با شور و عشق خاص برگزار میشود. زنجان نیز طبق یک سنت دیرینه، در طول سال عزاداری با عظمت و با شکوه که نظیر آن در هیچ کجای ایران دیده نشده است را در قالب هیئتهای مختلفدارد و به همین سبب زنجان در بین محافل مذهبی و فرهنگی کشور بهعنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته شده و حسینیه اعظم، امروزه یکی از بزرگترین مراکز بزرگ شیعیان جهان به شمار میآید.
مرحوم میرزا علیاکبر خلدی زنجانی یکی از قدیمیترین مداحان و مرثیهسرایان اهل بیت(ع) در استان زنجان بوده که در بسیاری از مراسم عاشورایی شرکت داشته و به نوحهخوانی و خدمتگزاری آستان مقدس ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام حسین(ع) مشغول بوده و بعدها مرحوم محمد تقی شریعتی این مسیر را ادامه داده و امروزه از مداحان بزرگ زنجان میتوان به حاج اصغر زنجانی٬ حاج ولیالله کلامی، حاج جواد رسولی، حاج سید محمد عاملی، حاج غلامرضا عینیفرد و مداح جوان زنجان حاج مهدی رسولی اشاره کرد.
مداح و شاعر اهل بیت، استاد ولیالله کلامیفرد متولد سال 1333 در زنجان که نام خانوادگی ایشان قبلا "اوجاقلو" بوده و به علت اینکه در کودکی توسط جد مادری خود آقا سید کلام میری با مبانی دین و مجالس اهل بیت آشنا شدند، به پیشنهاد بزرگان تخلص خود را کلامی انتخاب کرده و یکی از مشهورترین مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در زنجان است.
وی به دنبال سفر پر برکت رهبر معظم انقلاب در سال 1382 به زنجان در محضر معظم له و در گردهمایی ایثارگران و نخبگان زنجان چند غزل قرائت کرد که مورد تحسین حاضرین و عنایت خاص رهبر بزرگوار قرار گرفت و ایشان فرمودند: "کلامی را کلام از دل برآید ... ".
تا به حال 31 جلد از سروده های این شاعر و مادح آل عبا(ع) منتشر شده است که24 جلد عرض ارادت به اهل بیت و 4 جلد راجع به انقلاب ( ترکی و فارسی ) و 2 جلد دیوان فارسی و 1 جلد فهرست آثار چاپ شده است.
حاج ولیالله کلامی زنجانی اظهار داشت: مطالب بسیار ارزشمندی در چرایی رخداد واقعه کربلا و نحوه عزاداری وجود دارد که باید بیان شود.
وی در معرفی بیشتر خود گفت: من اوایل پیراهندوز بودم اما پس از مدتی به خاطر استقبالی که از کتابهایم شد، کتاب فروش شدم ولی پس از زیاد شدن کتابهایم فرصتی برای رفتن به کتابفروشی باقی نماند و امروز فعالیتم، فعالیت فرهنگی است.
پیام قیام سیدالشهدا(ع) امر به معروف و نهی از منکر و احقاق حق و اصلاح امور است
این شاعر اهل بیت با اشاره به اینکه تجمع مذهبی از طلوع خورشید اسلام بوده و ریشه آن نیز نماز جماعت است، افزود: هیئتی که به نام سید الشهدا(ع) بنا شده و ایفای وظیفه میکند باید دارای پیامهایی باشد که مورد نظر حضرت سیدالشهدا(ع) است، همانطوری که حضرت فرمود افرادی مثل من با افرادی مثل یزید بیعت نمیکنند و سر فرود نمیآورند، پس این خط مشی را نه تنها برای هیئتیها بلکه برای همه افراد مشخص کردهاند. حضرت میفرمایند من برای امر به معروف و نهی از منکر و احقاق حق و اصلاح امور امت جدم خروج کردهام، وقتی سیدالشهدا(ع) اینها را مشخص کردهاند، خروجی هیئتها نیز باید در راستای این خواستهها باشد.
سفارش کم نمود آن شه، مگر قرآن و عترت را
چه آمد بر سر دین، از وفاتش تا به عاشورا
که قومی خارجی گفتند بر ریحانه زهرا
مقصر کیست ای وجدان، در این نکته هزار اماست
در تشخیص راه حق باید گوش به فرمان رهبری بود
وی در ادامه به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشارهو تبیین کرد: یعنی امت طوری راه را گم کرد که شخصیتی که پیامبر گفته بود من از حسینم و حسین از من است، به نام خارج شده از دین، بر علیهاش قیام کردند. تبلیغات بسیار اثربخش است، اخیرا مقام معظم رهبری کلامی داشتند که در آن فرمودند به مسئولین فرهنگی به چشم رزمنده نگاه کنید، رزمنده باید از لحاظ سلاح آماده و از لحاظ میدان و اردوگاه تامین باشد تا بتواند مقابله کند. امروزه جنگ، جنگ نرم است و اطلاعات عملیات، مسئولان فرهنگی هستند.
جذب حداکثری اقشار مختلف مردم در دستور کار هیئتها قرار گیرد
این شاعر و مداح اهل بیت(ع) در تبیین اینکه عملیات هیئتها باید چگونه باشد، بیان کرد: ما در هیئتها باید ریشهای کار کنیم و به تعبیری مهدکودک داشته باشیم، برای داشتن مهدکودک مناسب باید در آن مربی آگاه داشته باشیم که لازم است پدر و مادر، زمانی که به هیئت میآیند، کودکشان را همراه داشته باشند. همچنین هیئت باید گروه جهادی داشته باشد که به صورت آتش به اختیار عمل کند ولی نباید هرج و مرج ایجاد کند و در کنار این کارها فعالیتهای روتین هیئت فراخور مخاطبان باید اجرا شود.
شاعر سرشناس زنجانی به تشریح هیئت تراز و ساختار مختلف هیئتها پرداخت و گفت: هیئت تراز انقلاب هیئتی است که محتوای مناسبی برای ارائه داشته باشد و بتواند مخاطبان خود را تغذیه کند ما باید به یارانی که اباعبدالله(ع) انتخاب کردند برگردیم، حضرت هم غلام سیاه دارند و هم فقیه، امام به همه فرصت داد، پس ما هم به افرادی که در هر شکل به هیئت میآیند باید فرصت دهیم و در کنار آن برنامه ارائه دهیم، همه ما معایب و محاسنی داریم٬ پس برخی افراد را نوازش کنیم و با مهربانی با آنان برخورد کنیم تا جذب شوند.
رسول اکرم میفرمایند در قتل فرزندم حسین حرارتی وجود دارد که این آتش سرد نمیشود، حضرت وقتی با اهل بیت به کربلا میآید یعنی من با کسی دعوا ندارم، من هدف دارم ولی اگر کسی در مسیر معرفت بایستد، تا شیخوارهام هم میدهم، حتی در این مسیر برای معاندان فرصت هم داد.
گریه بر امام حسین (ع) گریه احساسی نیست و معرفتی است/ شهدا در مکتب امام حسین(ع) رشد کردهاند
حاج ولیالله کلامی به سئوال چه نوع گریه و عزاداری مطلوب و مورد قبول اهل بیت(ع) است؟ پاسخ داد: ما یک گریه احساسی داریم، یک گریه معرفتی داریم، برخی گریهها اثرش سریع رفع میشود، مشخص است امام صادق(ع) گریهای را واجب بهشت میداند که معرفتی باشد و خروجی آن تصمیمگیری باشد. گریهکننده سیدالشهدا(ع) حتی اگر احساسی گریه کرد باید علتیابی کند، در گریه بر سیدالشهدا(ع)٬ امام صادق(ع) فرمودند برای امام حسین(ع) و حوادث عاشورا گریه کرد و باید تفکر کرد که چرا ظلم شد؟ چرا خیمهها را آتش زدند؟
وی به تبیین گریه معرفتی پرداخت و ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام میفرمایند حسین منی و انا من حسین٬ یعنی حسین توسط دخترم از من زاییده شده و دین من توسط قیام حسین تجلی پیدا میکند، اینجا اگر گریه کننده با این آگاهی برای سید الشهدا(ع) گریه کند خروجی آن شهید مغنیهها میشود، شهدای ما همه زاییده هیئت بودند و در هیئت معرفت کسب کرده بودند. وی در ادامه این شعر را سرود: گفت زاهد از چه رو بر سینه محکم میزنی؟٬ گفتم از آینه دل گردگیری میکنم.
حاج ولیالله کلامی در پاسخ به اینکه یکی از اشعاری که به دل خودتان چنگ میزند را برایمان بخوانید، بیان کرد:
قاپلاری دویدی، دینه مجاهد تاپمادی
یوز یرمی مین نفردن رای واحد تاپمادی
دورت نفر اهل غدیره زنده شاهد تاپمادی
قاره کوینکلر ولی سالماز یره مولا سوزون
قویماریخ دنیاده یاددان چیخسین عاشورا سوزون
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری میفرمایند غدیر عاشورای عوام بود و عاشورا غدیر خواص، آنجا با اینکه بیعت گرفته شد جفا شد، اینجا با اینکه بیعت برداشته شد ولی وفا شد و ادامه داد:
قارسین سویماز حسین دیوانسی گر جان چیخا
سینه یه ایله ورار تا دوشلریندن قان چیخا
آغلا ای شیعه گرک یردن گویه افغان چیخا
گویما عاشورا غدیر خم کیمی یاددان چیخا
مدعی آزادلردن نقض پیمان گورمیب
دیده دوران حسین تک مرد میدان گورمیب
/1350/د102/ب1